Logo Turisme del Berguedà

Colònies tèxtils del Llobregat

Via Verda del Llobregat

L'antic ferrocarril de Manresa a Berga es va projectar a finals del s. XIX, i va arribar a la colònia Rosal l'any 1887. En aquest punt es construí una estació i s'aturaren les obres que havien de continuar fins a Berga. Una societat diferent impulsà la construcció d'una línia ferroviària des de l'Estació d'Olvan fins a Guardiola de Berguedà resseguint la vall del riu: es tractava d'un ferrocarril miner que finalment arribà a Guardiola de Berguedà el 1904. El tram d'Olvan a Pedret correspon a aquesta segona etapa de construcció: 1887-1904. La línia ferroviària es va clausurar el 1972 a causa de la construcció de l'embassament de la Baells. Al cap d'un any el tram de l'estació d'Olvan fins a Sallent fou, també, clausurat deixant la comarca sense transport ferroviari. La companyia ferroviària arrencà les vies i les travesses i des d'aleshores, aquest camí s'ha fet servir per anar a Pedret i a aquest sector del Llobregat sense haver de passar per Berga.

Els últims temps en augmentar el senderisme familiar, s’hi ha portat a terme alguns arranjaments per tal de millorar-la i promocionar-la com a Via Verda del Llobregat. Són uns 5 Km d’una atractiva via verda al voral del riu Llobregat ideal per fer amb família amb bicicleta o a peu. La proposta de ruta comença al Pont de Pedret i acaba a l´aparcament situat just a l´entrada de Cal Rosal, tot i que es pot fer en ambdós sentits. Com a Via Verda pràcticament no té desnivell i tampoc cap dificultat tècnica. Al recorregut trobareu 3 túnels (el més llarg està il·luminat) i un pont per creuar el riu (a més del característic pont de Pedret a l’inici). 

 

Descripció

La ruta comença al Pont de Pedret, un pont d’uns 80 m de llargada, d’origen medieval, sobre el riu Llobregat. Abans d’iniciar-la és molt recomanable creuar el pont i pujar per l’antic camí de l’esquerra que porta fins l’església de Sant Quirze de Pedret, i fer-hi la visita. És un dels exemplars d'arquitectura religiosa preromànica més ben conservats a Catalunya, construïda en època carolíngia (segles IX-X).

En iniciar la ruta cara avall es passa per un pont sobre el torrent que baixa de Berga, és el Pontarró de Fontollera just abans del Refugi dels pescadors on hi ha una font. Ben aviat trobareu un camí rural a l’esquerra que baixa cap al riu, però la ruta continua recte i planera. Un quilòmetre avall, passareu pel túnel de la Peirota de 80 m i tot seguit un pont d’alçada considerable que creua el riu Llobregat, és el pont de la Peirota o de Vilarrassa, conformat per una estructura de més de 50 metres de llargada i una amplada aproximada d'uns 3,75 metres.

Abans del següent túnel trobareu una bifurcació amb el camí que puja fins a la Portella. Aviat però entrareu  al túnel de Vilarrasa II que és el més llarg amb 185 m i amb una corva de 100 m de radi, que feu que recentment es decidís posar-hi un sistema d’il·luminació perquè quedava un tram sense llum directe. És una il·luminació solar d’encesa automàtica amb leds. Fixeu-vos amb el repicat del túnel, res a veure amb les obres actuals.

Finalment passareu pel túnel de Vilarrassa I de 77 m de longitud. Aquí la vall s’eixampla ja i aviat veureu la resclosa de la fàbrica de cal Rosal així com els edificis de l’antiga fabrica de Carburos Metàlicos ara tancada, a l’altre costat del riu. Creuareu l’actual autovia C-16 per sota i podreu divisar ja alguns horts que aprofiten les terres fèrtils i l’aigua, al costat del riu. Ben aviat ja sereu a Cal Rosal una colònia tèxtil fundada el 1858 que es construí sobre un antic molí al peu del riu Llobregat. Durant molts anys fou una de les colònies industrials més grans i emblemàtiques de Catalunya. Les seccions de filatura, teixits i tints van arribar a tenir prop de 2.000 treballadors. Els Rosal també van fundar una de les poques colònies agrícoles de Catalunya, la de Graugés, a Avià. La colònia no parà de créixer fins ben entrat el segle XX, però la generalitzada crisi del tèxtil acabà per fer tancar les instal·lacions i s'enderrocaren alguns edificis com l'antiga estació de ferro.

Abans d’agafar el cotxe podeu fer un tomb per la colònia. Si creueu el pont podreu accedir a l’església i la fàbrica, a l’altre costat de la carretera hi ha l’entorn comercial artesà i de restauració del nucli. Si és època de bolets hi trobareu una fira setmanal. 

  • Fitxa tècnica

  • Número de ruta: 69

  • Població: Cercs

  • Tipus: Molt fàcil

  • Zona: Vall del Riu Llobergat

  • Punt d'inici: Pont de Pedret

  • Punt de final: Cal Rosal

  • Distància (km): 5 km

  • Temps aproximat: 1 h.

  • Altitud màxima: 527

  • Desnivell acumulat: 0 (ruta lineal )

  • Senyalització: Marques blanques i vermelles (GR 270)

  • Per organitzar-te

  • Cartografia: 5-Berga. 1:25.000 Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya Lluçanès 1:30.000. Ed. Alpina

  • Recomanacions: Es pot complementar amb la visita guiada a l’església de Sant Quirze de Pedret. Es possible allargar la ruta a l’inici des del pont de Pedret riu amunt, continuar uns 600 m més d’antic traçat de ferrocarril -que caldrà fer en ambdós sentits- fins arribar a la passarel•la dels pescadors, des d’on es pot copsar la presa de la Baells.

  • Més informació

  • Bibliografia: Inventari de Patrimoni: patrimonicultural.diba.cat Civitas Cultura: www.civitascultura.org

Documents i enllaços

Fes-te amic del Berguedà!

OFICINA DE TURISME DEL BERGUEDÀ

 Horari d'atenció al client:

de dilluns a divendres de 9 a 14h.

dissabtes de 10 a 14 i de 16 a 18h.

diumenges i festius de 10 a 14h.

 Tel.  654 125 696

E-mail: turisme@elbergueda.cat

46-462233_watsapp-icon-png-whatsapp-business-app-download-transparent.png

RECONEIXEMENTS

  • biosphere fondo trans
  • Logo_DTI_3_adherido_Comarca_Berdega.png

 

  • logo-agencia.png
  • logo-terra-futurs.png
  • logo-diba.png
  • logo-pirineus.png
  • nattur-blanc3.png
  • interreg-blanc.png

Segueix-nos

  • peu-twitter.png
  • peu-facebook.png
  • peu-youtube.png
  • peu-instagram.png