Itineraris circulars

Maçaners i el Pedraforca

En aquesta ruta familiar hi destaca, per sobre de tot, les magnífiques vistes del Pedraforca que es gaudeixen gairebé a cada moment. És una ruta fàcil, de només 5 km i poc més de 130  metres de desnivell acumulat, que permet gaudir dels meravellosos paisatges entre prats de pastures i petits boscos per la vessant sud de la vall del riu Saldes. I és que l’atractiu principal d’aquesta ruta rau, sens dubte, en els seus bells entorns paisatgístics que s’aniran descobrint a cada moment. Tanmateix, la ruta té encara alguns elements més que interessants: un bonic dolmen ubicat a pocs metres de la ruta, diverses fonts i fontetes (fins i tot alguns safareigs), varies masies i vells molins convertits actualment en residencies (o segones residències). Realment una ruta tan fàcil com atractiva.

La ruta comença a la plaça de l’església de Maçaners, dirigint-se al carrer de sota de la plaça i continuant pel camí asfaltat que surt a l’esquerra, en direcció Saldes. De seguida s’arriba a la Font Vella (i el corresponent Safareig, a la banda de sota del camí asfaltat). Tot seguit la ruta continua pel camí més planer que en 450 metres arriba al Mirador del Pedraforca (un indret perfecte per a prendre unes bones fotos de la muntanya), a peu de la carretera. Es travessa la carretera continuant pel sender que hi apareix a l’altre costat i que finalitza a peu d’una pista asfaltada que cal seguir a l’esquerra. De seguida que es passa de llarg el trencant cap a l’Hotel Pedraforca la ruta comença a ascendir suaument fins arribar a una cruïlla de camins (alguns asfaltats). A la dreta, al costat d’un petit bar, baixa un camí no asfaltat que passa per Cal Xisquet fins al Dolmen de Molers (seguint les indicacions) per un recorregut que es millor fer a peu.

De nou a la cruïlla cal seguir per la pista que puja amb més pendent, la que queda més a l’esquerra i en direcció “Cal Roig”, tal com es veu en les senyalitzacions. La ruta encara segueix guanyat alçada però després d’una petita ziga-zaga, uns 500 metres més enllà de la cruïlla, cal tombar per una pista asfaltada que puja, molt més suaument, a ma esquerra, seguint les indicacions de Cal Roig. Aquest tram és especialment bonic; la ruta recorre a certa alçada, per sobre de prats i petit bosquetes, amb magnifiques vistes del Pedraforca i la Serra del Cadí.

Uns 500 metres més enllà la ruta assoleix finalment Coll de Jou, deixant de banda petits camins d’accés a diverses cases i masos. De seguida cal tombar pel camí de la dreta, conegut com el camí de Vallcebre que puja suaument passant per una preciosa masia (ca la Pona), el punt més alt de la ruta (1.323 m.), fins a una nova cruïlla de camins, ja de baixada. Cal deixar de banda el de la dreta (que continua cap a Vallcebre) per seguir la pista que baixa decididament cap a l’esquerra, passant pel Molins de Maçaners i de Jou, just abans de la carretera. La ruta recorre només uns 20 metres de carretera (en direcció Berga) per continuar per un camí asfaltat que es veu clarament a l’altar banda (des de la mateixa cruïlla). És tracta d’un camí fàcil -de cara al Pedraforca- i de suau baixada al principi, planer en el tram del  mig i amb una petita pujada al final, ja d’entrada Maçaners. La ruta creua el poble pel mig per arribar de nou a la plaça de l’església.

• Número de ruta: B07

• Altitud màxima: 1323 metres

• Desnivell acumulat: 125 metres

• Senyalització: Fites amb plaqueta EMbleMatiC

• Cartografia: 45-Parc Natural del Cadí-Moixeró W. 1:25.000. Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya Serra del Cadí - Pedraforca 1:25.000. Editorial Alpina

• Bibliografia: Pedraforca Màgic. Recull de contes i llegendes. Artero i Novella, Isabel. Editorial El Farell. ISBN : 978-84-95695-02-4 El Pedraforca i les valls de Saldes i Gósol. Ramón Rovira Solà i Àngels Martín Celmà. Ed. El Farell.