Itineraris circulars

De Fígols a Fumanya

Durant un llarg període (des de mitjans del S.XIX fins a mitjans del S.XX) al Berguedà van destacar dos importants sectors econòmics: per una banda, el tèxtil, gràcies al gran nombre de colònies industrials a la llera de Llobregat- i per l’altra, la mineria. Diverses extraccions –principalment de carbó- anaren sorgint i desenvolupant-se en nombroses zones, creant fins i tot algunes colònies d’habitatges (com la de Sant Corneli). Treballant en alguna d’aquestes extraccions van aparèixer unes enormes petjades de dinosaure formades fa 65 milions d’anys, en un terreny actualment convertit en roca. En aquesta ruta s’observen elements varis vinculats tant a la mineria com al jaciment de Dinosaures.

Des de la plaça de l’ajuntament de Fígols la ruta segueix la pista asfaltada principal en direcció a la carretera d’accés (BV-4025) per on cal continuar en sentit ascendent. A gairebé 100 m. la ruta gira a la dreta per un camí que s’enfila fent algunes giragonses, deixant de banda la carretera. És un camí de bon fer, prou ample i de pujada suau per vessant solellada que deixa de banda alguna masia i que finalment, 1.7 km més enllà, torna a sortir a la carretera. La ruta continua carretera amunt. Uns 2,5 km més enllà apareix l’accés a Fumanya, un antic poble actualment gairebé deshabitat depenent de Fígols. A destacar la magnífica esglesiola de Sant Mateu, romànica, amb un campanar d’espadanya. Però la carretera continua recte amunt. Tanmateix, ben aviat apareix a mà dreta, la pista asfaltada cap a Vallcebre (està senyalitzat) on a escassament 200 metres hi ha el Centre d’Interpretació de Dinosaures amb el Jaciment Paleontològic de Fumanya Sud. Si bé la ruta continua de dret ascendint cap a Peguera és del tot recomanable, si hi ha temps, de desviar-se puntualment cap a la dreta per visitar-lo, ja que és realment interessant.

Continuant per la pista principal, a gairebé 2 km del trencall de Vallcebre, cal girar per un camí a l’esquerra (senyalitzat com a Peguera) deixant l’asfalt. Aquest és el punt més alt de la ruta i, pràcticament, fins a Fígols, gairebé ja tot serà de baixada. De seguida apareix una cruïlla. A la dreta, en efecte, la ruta continua cap a Peguera però cal girar a l’esquerra per  iniciar el camí de tornada..

La ruta recorre un paisatge preciós, de boscos de pi negre entre petits prats i pastures per tal d’assolir el Coll de la Creu de Fumanya on hi ha un desviament. Cal girar de nou a l’esquerra, per un camí que baixa paral·lel a la carretera, travessant preciosos prats. Passat el trencall per pujar a una vella masia (Casa de la Creu de Fumanya) que apareix sobre el camí cal deixar aquesta pista (doncs acaba ajuntant-se amb la carretera) per tombar a la dreta per un camí que gira fortament fent una ziga-zaga –en passar pel fons torrent– tot seguit.

Hi ha un canvi de vegetació impressionant. La ruta ha passat de la vessant assolellada a l’obaga; entrant en un bosc espès i atapeït en el que el recorregut ascendeix de forma puntual lleugerament per aquesta obaga.

1,5 km més enllà, hi ha un trencall. A la dreta el camí s’enfila per l’obaga i per tant cal girar a l’esquerra per anar seguint l’itinerari més o menys paral·lel a la carretera. Al fons del torrent, tot just al pont, apareix una pista que segueix torrent amunt que cal descartar: la ruta ha de baixar cap a Fígols!.

De seguida el paisatge esdevé diferent, el terreny és més amable, l’entorn menys salvatge... en aquest punt hi havia hagut una mina (la del Pla de Pisqual) i la ruta ascendeix molt lleugerament en direcció a la carretera. Tanmateix, uns 20 metres abans d’entrar-hi, cal seguir per un sender que apareix a la dreta paral·lel a l’asfalt (està indicat amb un pal senyalitzador de camins). Aviat enllaça amb una pista. La ruta passa per sota una casa (Cal Xacó) baixant sempre paral·lela a la carretera i deixant de banda camins i senders que accedeixen a altres cases i coberts i després de passar vora una font (arran de camí) finalment, surt a la carretera.

De fet, surt uns metres més amunt d’on ha sortit a l’anada. Ara però, la ruta continua puntualment per carretera durant uns 500 per trobar una petita entrada a Fígols. Es tracta d’un petit corriol indicat amb un pal senyalitzador, que permet accedir directament al poble per sobre la plaça on hi ha el safareig, al costat de l’Ajuntament.

• Població: Fígols

• Tipus: Fàcil

• Punt d'inici: Plaça Sant Romà de Sant Corneli (davant del Museu de les Mines de Cercs)

• Punt de final: Plaça Sant Romà de Sant Corneli (davant del Museu de les Mines de Cercs)

• Distància (km): 15 Km

• Temps aproximat: 3 h.

• Senyalització: Ruta no senyalitzada

• Cartografia: 5-Berga. 1:25.000 Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya Rasos de Peguera - Serra d’Ensija 1:25.000. Ed. Alpina

• Bibliografia: Terra de carbó, guia de la ruta minera de R. Serra, A. Prat i J. Picas. Ed. Zenobita Inventari de Patrimoni: invarquit.cultura.gencat.cat