Itineraris circulars

De la Nou a Malanyeu

Ubicat a l’est del Llobregat, La Nou és un municipi que compta amb dos petits nuclis habitats (a més de nombroses masies disperses): La Nou i  Malanyeu. Ubicats a gairebé 4 km els separa la collada de Sant Isidre o el Coll de la Creu. La major part de rutes d’excursionisme se centren cap al Catllaràs degut als nombrosos punts d’interès turístic (Sobrepuny, Espades, la Font de les Travesses i fins i tot, el Roc de la Clusa...), Entre ambdós nuclis hi ha una magnífica serra (Serrat de la Font de Moreres) i uns cingles realment impressionats pràcticament desconeguts. En aquesta senzilla proposta es dóna la volta al serrat per gaudir d’uns meravellosos paisatges i unes vistes impressionats.

Ubicats al Santuari de Mare de Déu de Lurdes (val molt la pena visitar la cova, anant a peu, ubicada darrere del Santuari) la ruta comença amb una petita pujada que mena cap a La Nou. En passar per davant de l’església la ruta continua per la forta pujada, deixant una petita font i la pista poliesportiva a l’esquerra i passant pel davant d’alguns establiments d’hoteleria. Poc més d’un quilòmetre més enllà, cal girar a l’esquerra cap a Malanyeu. En 2 km la ruta arriba al Coll de la Creu per iniciar un bonic descens cap a Malanyeu. El paisatge canvia lleugerament de la vessant sud de pujada a la nord de la baixada, que finalitza girant a la dreta en assolir la pista asfaltada que puja des de la carretera. De fet, tot just després de girar, es troben les primeres cases, incloent-hi un petit hostal. Aquí comença el recorregut de tornada però, si es vol, és recomanable continuar per la carretera un tram més per arribar a les escoles o l’església de Sant Sadurní, per gaudir de les meravelloses vistes de la cinglera de Vallcebre, a l’oest, i dels cingles de Malanyeu al nord.

Iniciant la tornada des de l’hostal, cal refer el mateix trajecte d’anada fins a un fort revolt a la dreta, uns 300 metres més enllà, on la ruta segueix un sender a mà dreta, degudament senyalitzat. El corriol manté l’alçada (puja i baixa suaument) fins a baixar de cop per un petit collet amb un esgraó (d’aquí el nom de Grau de les Orenetes). Aquest és l’únic punt on cal baixar a peu, perquè tot seguit, la ruta segueix clarament el corriol perfectament ciclable fins a sortir a peu d’una pista.

A la dreta s’observa una masia totalment restaurada (Coma-Rodana) però la ruta segueix cap a l’esquerra fent via cap a la Collada de Sant Isidre.

Una creu al marge esquerre ubica la Collada. A partir d’aquí, la ruta ja baixa cap a La Nou, per la pista principal, sense cap pèrdua. Tanmateix, a la Collada mateixa, si es vol, es pot girar a la dreta per un camí que a poc a poc esdevé mig corriol fins als Cingles del Reu, amb unes vistes impressionants.

Abans d’entrar a la Nou, la ruta deixa a mà dreta l’accés a una casa (El Puig) i una petita font a mà esquerra (Font del Puig). La ruta entra a La Nou davant d’un petit balcó o mirador, girant tot seguit a l’esquerra per sortir a la zona dels restaurants i tornant a baixar de dret fins al Santuari de Mare de Déu de Lurdes.

• Població: La Nou

• Tipus: Fàcil

• Punt d'inici: Aparcament del santuari de la Mare de Déu de Lourdes

• Punt de final: Aparcament del santuari de la Mare de Déu de Lourdes

• Distància (km): 10 Km

• Temps aproximat: 2,5 h.

• Senyalització: Ruta no senyalitzada

• Cartografia: Berga 1:25.000. Institut Cartogràfic de Catalunya. Catllaràs - Picancel 1:25.000. Ed. Alpina