Itineraris circulars en bici de carretera

Volta a la Llosa

Berga-Sant Llorenç de Morunys-Navès-Montmajor-L’Espunyola-Avià-Berga

Aquesta ruta ofereix una àmplia panoràmica de la zona prepirinenca situada entre els rius Llobregat i Cardener. L’anada la fem per la zona més muntanyosa, per la vall del riu de Valls i encaixonats per les serres de Queralt i de la Tossa al nord i de les serres de Valielles i de Busa al sud.

Després de resseguir l’embassament de la Llosa del Cavall de nord a sud i d’arribar fins al pantà de Sant Ponç emprenem el retorn per una zona menys muntanyosa i envoltats d’alternances de bosc i camps de cereals.

La ruta comença a l’aparcament que trobarem a l’entrada de Berga sud, al capdavall del passeig de la Pau, a 661 metres d’alçada. Sortirem en direcció al Passeig que seguirem fins al capdamunt per seguir cap a la dreta per la ronda Moreta, la carretera de Ribes i emprendre la carretera C-1411z fins al coll de Santa Magdalena.

Un cop al coll agafarem la BV-4241 en direcció Sant Llorenç de Morunys. La ruta s’inicia amb la pujada fins al coll de Jouet –o coll de la mina- en una pujada constant de 12 Km que acaba just passat el túnel de la mina. Seguirà una baixada fins al pont de Llinars, sobre el torrent d’Aiguadora que ens portarà a canviar de província, a partir d’aquí en terres lleidatanes. Amb el canvi de província la carretera canvia de numeració i pren el LV-4241 fins a Sant Llorenç. Des d’aquí fins a l’embassament de la Llosa del Cavall enllacem petites pujades amb baiades, totes elles ben rodadores.

Creuem l’embassament de la Llosa del Cavall i, sense entrar al poble, ens desviem a mà esquerra per la C-462. En tot cas, val la pena entrar a Sant Llorenç per proveir-se de menjar i begudes per afrontar la resta de la ruta.

Resseguim l’embassament –el tenim sempre a la nostra dreta- i continuem avall, seguint el curs del Cardener en direcció Solsona. A uns 20 Km trobarem una rotonda. Sortirem per la tercera sortida per la mateixa carretera C-462 fins a trobar la C-26. En trobar-la, ja no la deixarem fins al final de la ruta. Primer seguirem avall per l’esquerra fins a trobar l’inici de l’embassament de Sant Ponç.

Seguirem per la mateixa carretera en direcció Navès. A partir d’aquí iniciarem una alternança de pujades, baixades i trams plans fins a Berga passant per Montmajor, l’Espunyola i Avià, fins a retornar al punt on havíem iniciat la ruta.

• Població: Berga

• Tipus: Difícil

• Punt d'inici: Aparcament Berga Sud

• Punt de final: Aparcament Berga Sud

• Distància (km): 90,31 km.

• Temps aproximat: 5,5 hores

• Senyalització: Sense senyalització

• Recomanacions: Els temps són aproximats i tenen caràcter orientatiu sense tenir en compte les aturades a una velocitat mitjana de 25 km/h. en pla, als quals s'ha incrementat el temps en funció del desnivell