Itineraris circulars en bici de carretera

La Ruta Minera. La Pedraforca (des de Vallcebre)

Vallcebre-Saldes-coll de la Trapa-Gósol-coll de Josa-Tuixent-coll de Port-Sant Llorenç de Morunys-Guixers-coll de la Mina-Berga

L’any 2014 un grup d’aficionats a la bicicleta van instaurar una marxa cicloturista anomenada La ruta minera en honor als municipis que d’alguna manera van estar lligats a l’activitat minera, com Guardiola de Berguedà, Cercs, Fígols, Vallcebre i Saldes. De la mateixa manera, l’exigència del recorregut proposat i l’esperit del ciclisme, com a esport que porta implícita la idea de sacrifici i duresa, permetien establir un paral·lelisme entre la duresa i el sacrifici del treball a la mina. Així, des d’una vessant lúdica, esportiva i pel plaer d’aconseguir un repte personal, la Ruta Minera va néixer amb l’objectiu de rendir un humil homenatge als homes i dones que van patir i lluitar per tirar endavant la seva vida en les mines de l’Alt Berguedà durant més de cent anys.

El recorregut de la primera edició va ser 166 Km i 4150 metres de desnivell positiu acumulat. L’any 2017, per ampliar l’oferta es va crear la versió curta de la prova amb una distància de 116 Km i 2800 metres de desnivell. Un any més tard, aquesta versió curta de la prova va prendre el nom de la “ruta Pedraforca”.

El recorregut que es presenta coincideix amb el recorregut de la marxa curta de la Ruta Minera, anomenada “La Pedraforca”, però començant des de Vallcebre, un dels municipis miners per excel·lència (la ruta número 2 és la Ruta Pedraforca en sentit invers). Es tracta d'una ruta de mitja muntanya on trobarem els paisatges singulars del Prepirineu català.

Juntament amb la volta al Cadí, es tracta de la ruta més dura d’aquesta col·lecció.

La ruta comença a la plaça de Vallcebre on agafarem la B-401 que ens portarà a empalmar amb la carretera B-400 que puja resseguint el riu Saldes. Agafarem la via cap a l’esquerra per ascendir al coll de Maçaners. Un cop al coll baixem cap a Saldes i iniciem el segon port: el coll de la Trapa que ens portarà, novament avall fins a Gósol on iniciarem el segon port: el coll de Josa. Aquí la carretera es converteix en C-563. Per portar-nos fins a Josa i Tuixent. Qualsevol dels dos llocs mereix una visita.

Un cop a sota Tuixent, agafarem la carretera C-462 en direcció al poble i per enfilar l’ascensió al coll de Port havent superat prèviament el coll del Buc, al cap de poc d’haver iniciat la pujada.

Un cop coronat el cim, iniciem la llarga baixada que ens portarà fins a Sant Llorenç de Morunys.

Un cop passat el poble ens desviarem a mà esquerra per anar a creuar l’embassament de la Llosa del Cavall i agafar la LV-4241 per resseguir el riu Aigua de Valls i anar onejant amunt i avall. Com sempre, el canvi de província ens portarà al canvi de nom de la via que passat el pont de Llinars es converteix en la BV-4241. És aquí on s’inicia la pujada cap al túnel de la mina o coll de Jouet que coronarem en poc més de 8 Km. Aquí comença una llarga baixada de 12 Km sense interrupció fins al coll de Santa Magdalena, just sobre Berga.

En aquest punt ens desviarem a mà esquerra per seguir la carretera vella de Cercs (C-1411z). Passat el poble de Cercs, seguirem la C-16 (podríem seguir per la carretera vella passant per Sant Jordi i fins la Consolació, a tocar de la central tèrmica) en direcció nord fins al collet, a prop de Guardiola. Aquí, deixarem la C-16 per prendre la B-400 a mà esquerra en direcció Saldes. 7 Km més amunt, trobarem la bifurcació a mà esquerra que ens retornarà a Vallcebre seguint la carretera que havíem baixat a l’inici d’aquest llarg trajecte.

• Població: Vallcebre

• Tipus: Difícil

• Punt d'inici: Vallcebre

• Punt de final: Vallcebre

• Distància (km): 114,5 km.

• Temps aproximat: 7 hores

• Desnivell acumulat: 2796 m

• Senyalització: Sense senyalització

• Recomanacions: Els temps són aproximats i tenen caràcter orientatiu sense tenir en compte les aturades a una velocitat mitjana de 25 km/h. en pla, als quals s'ha incrementat el temps en funció del desnivell