Itineraris i xarxa de senders

Sant Jaume de Frontanyà PR-C 51

Es tracta d'una ruta poc freqüentada que destaca sobretot pel seu paisatge i la varietat de vegetació. Transcorre principalment per extenses zones de bosc de pi roig acompanyat a la cara sud per roures i per alzines i faigs a la cara nord. L’únic inconvenient és que no té cap punt d'aigua fiable en tota la ruta, per tant cal ser previsors i portar aigua suficient per tot el trajecte.

Cal remarcar que, ja sigui abans de començar la ruta o després de fer-la, val la pena entrar a l'església de Sant Jaume de Frontanyà, un exemple excepcional d'arquitectura romànica. La clau és a la casa rural Casablanca i al mateix ajuntament.

La ruta surt de davant l’església i comença a pujar per davant les cases de més al nord del nucli. Pujareu per un corriol ben definit, fins a enllaçar amb un camí més ample, que cal seguir a la dreta, tot deixant el GR 241 que us haurà indicat aquests primers metres. Ben aviat s’enllaça amb la pista forestal i tot seguit trobareu un petit desviament per dins el bosc, que us portarà a la creu del pla de les Forques. Val la pena desviar-se i acostar-s’hi per gaudir de les vistes, tant del poble com de les muntanyes del voltant. Ofereix extenses panoràmiques cap al Baix Berguedà i al Lluçanès. Retorneu fins a la pista forestal per continuar la ruta fins a la carena transversal. En la següent cruïlla de pistes seguireu per la principal a l’esquerra que fa un gir a l’oest. Tot seguit passareu per un petit pla obert anomenat pla de Timoneda (la farigola o timó li dona nom).

Uns metres més endavant deixeu la pista principal per una altre a la dreta i tot planejant arribeu en un punt on la carena s'eixampla, convertint-se en una àmplia avinguda d’herba que creua el bosc: és el pla de la Lleona, on hi ha un inconfusible pi monumental enmig del camí. Començareu llavors a baixar cap al coll de la Creu Melosa. Des d'aquí, teniu l’opció de retallar la ruta i seguir les marques vermelles i blanques (GR 241) i baixar per la pista cap a l'esquerra per retornar pel costat solell cap a Sant Jaume de Frontanyà passant per la font dels Coms i Frontanyà. No us heu de fiar d'aquesta font, ja que en varies èpoques de l'any està seca.

Si voleu seguir tota la ruta però des del coll de la Creu Melosa cal continuar pel camí que baixa cap al nord, passant per una encantadora fageda de la Baga de Santa Eugènia, que demana alentir el pas per gaudir-la. Un cop a baix, arribareu a una cruïlla de pistes; cal que seguiu cap a la dreta. Si disposeu de temps podeu apropar-vos fins a les restes de la casa de la Qüestió seguint uns 500 metres la pista a l’esquerra, fins que veureu un camí que puja cap a l'esquerra a un llom. Darrere el llom, hi ha les ruïnes de la casa de la Qüestió. És un lloc molt tranquil per descansar i admirar la baixada feta.

Seguint el PR continuareu caminant per la pista direcció est, que s’enfila poc a poc fins arribar a la carretera, al coll de la Batallola. A l'esquerra ja baixant, veureu les ruïnes de l'antiga casa del mateix nom, només queden restes de parets. A partir d'aquí toca caminar un tros de carretera. És el preu que cal pagar per comunicar pobles de muntanya. És poca estona i gairebé tot de cara avall, fins al collet de Sant Jaume, on la ruta gira a la dreta per baixar directe cap al nucli, per l'antic camí que transcorre per dins el bosc. Quan el camí comenci a planejar i obrir-se, és indicador que esteu ja arribant al poble. Passareu per Cal Vicenç i de seguida us trobareu altre cop davant l’església.

• Població: Sant Jaume de Frontanyà

• Tipus: Fàcil

• Zona: Sant Jaume de Frontanyà

• Punt d'inici: Davant l'església de Sant Jaume de Frontanyà

• Punt de final: Davant l'església de Sant Jaume de Frontanyà

• Distància (km): 9 Km.

• Temps aproximat: 3 h.

• Senyalització: Marques blanques i grogues en tota la ruta (PR-C 51). També marques blanques i vermelles (GR 241) fins 400m abans del Cingle de les Forques.

• Cartografia: 46-Parc Natural del Cadí-Moixeró E. 1:25.000. Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya Catllaràs - Picancel 1:25.000. Ed. Alpina