Itineraris i xarxa de senders

Pedraforca 360º PR-C 127

Pedraforca 360º és una ruta al voltant de la muntanya més màgica de Catalunya: el Pedraforca. La proposta és donar una volta pel perímetre d’aquesta muntanya i descobrir cadascun dels seus racons. La sortida es fa des de Gósol prenent el camí de Cerdanya que us portarà fins al Collell, pas natural del Cadí al Pedraforca i vessant d’aigües entre el Segre i el Llobregat. A partir d’aquí ja predominarà la baixada que passant per la Jaça dels Prats, el coll de Jou i el camí ral de Saldes a Gósol - dit també camí dels minaires - us retornarà al punt d’origen.

La ruta també es pot iniciar des de Saldes i existeix també la possibilitat de fraccionar-la en dues jornades i fer nit en algun dels allotjaments d’aquests dos municipis.

La ruta surt de la plaça major de Gósol pel carrer Picasso, amunt per l’esquerra de l’ajuntament. En el primer carrer cal girar a l’esquerra fins a la plaça d’Agustí Pere i Pons, on hi ha una font amb un cap de vaca o de bou i un safareig públic. Deixeu la plaça pel carrer de Cerdanya, que va pel costat mateix de la font i safareig, i quan s’acaba el carrer pavimentat seguiu el camí de terra que marxa per l’esquerra.

Un cop creuat el torrent dels Esganagats el camí fa un fort revolt i entra al fons d’una canal on creua un curs d’aigua que s’obre pas entre roques i continua per l’altra banda. El GR desemboca a la pista que ja fa estona que es veu a un nivell més baix; cal seguir-la amunt cap a la dreta. Passareu per l’àrea recreativa de Font Terrers  amb una gran font amb quatre brolladors grans que alimenta també la bassa de sota. Aquí s’inicia la petita ruta temàtica de la Mallerenga Petita.

Continueu pel corriol fressat creuant una porteta de fusta perquè no hi passi el bestiar. Més endavant creuareu el torrent de la Coma dels Caners, on es deixa el camí que va al Coll del Verdet enfilant-se pel costat del torrent, i es continua per l’esquerra. El camí progressivament va enfilant-se fins que s’arriba a un gran prat vorejat de pi negre i d’escarpades cingleres rocalloses. Al sud es veu el massís del Pedraforca, i al nord la serra del Cadí, concretament el pic de la Costa Cabirolera. Cal que travesseu el prat i us dirigiu cap al nord-est, tendint lleugerament cap a l’esquerra. Travessareu per un pas entre les roques. A l’altre costat del pas s’obre la vall del riu Cerneres,  amb una gran panoràmica de la serra del Cadí, que puja per damunt dels 2500 m. A partir d’aquí el camí va planejant, tendint a pujar però mantenint força la cota fins arribar a la font de la Roca, que com bé diu el seu nom sorgeix de la roca.

Des d’aquí es continuen tenint molt bones vistes sobre la vall, on es veuen algunes construccions de l’antic llogarret de Cerneres, ara derruïdes. Més endavant travessareu dues canals paral·leles, molt seguides, són torrenteres que baixen de Roca Roja, de 2034 m. que tindreu just a sobre. Finalment, es travessa una tercera canal que baixa ben bé de sota Roca Roja i de seguida el camí enllaça amb una pista que ve de la vall de Cerneres - que haureu estat veient els últims km del camí-. Cal seguir-la a la dreta i amunt fins a arribar a El Collell (1845 m), divisòria d’aigües entre les conques del Llobregat i la del Segre. Pel vessant est baixa el torrent de les Molleres, que va, pel cantó de Saldes cap al Llobregat. Pel vessant oest del coll s’escola el riu Cerneres, que desaigua al riu de Josa, i més avall al riu la Vansa, afluent del Segre. La vista des del coll és privilegiada, sobretot sobre el Pollegó Superior del Pedraforca.

El Camí dels Bons Homes continua ascendint per la pista cap a l’esquerra direcció Gisclareny, però vosaltres cal que la seguiu a la dreta, direcció el Mirador de Gresolet. Pocs metres després de començar la baixada deixareu un corriol a l’esquerra que us portaria fins al Santuari de Gresolet, però en aquest cas, continueu avall per l’agradable pista amb vistes a tota aquesta vall de Gresolet. Passareu pel coll del Pi Ajagut i arribats al punt on es troba el telefèric que serveix per subministrar aliments al refugi Lluís Estasen, cal que agafeu el corriol de la dreta que mena directament cap al refugi. La pista que deixeu us portaria fins a Saldes passant pel mirador de Gresolet, que es troba a menys d’un quilòmetre; si aneu  bé de temps hi podeu fer cap, i pujar al Refugi per l’altre costat, allargant una mica la ruta però podreu contemplar unes grans vistes de tota la vall.

El corriol de pujada us portarà fins a la Jaça dels Prats on hi ha el refugi Lluís Estasen i la font, un bon indret per fer un petit descans. Un cop refets cal continuar en direcció sud i al cap d’uns dos-cens metres trobareu una bifurcació de corriols; seguiu el de l’esquerra que baixa suaument. Si continuéssiu recte aniríeu a parar a la part baixa de l’enforcadura del Pedraforca. (Ull perquè ambdós estan marcats com a PR, cal recordar que seguiu el PR-C 127.) A partir d’aquí anireu vorejant el Pedraforca per un corriol estret que passa enmig d’un frondós bosc de pi roig. El corriol desemboca en una pista més ampla on hi ha un monòlit i una font i des d’on es veu la paret de Roget. Seguiu per la pista principal i ben aviat en deixareu una a l’esquerra que us portaria a la carretera que va a Saldes. Cal doncs seguir la pista que marxa cap a l’oest fins arribar al cel obert del Coll de Jou.

El camí creua el cel obert per sobre la bassa i continua pel camí dels minaires, que comença molt planer i progressivament va davallant, creuant el solà de Capdevila. Passat Roca Llarga, començareu a descendir cap a la masia de Bardines. Abans d’arribar a la casa, el corriol baixa directe pel costat de les feixes cap a la carretera, just sobre el llogarret de Sorribes. Seguiu uns pocs metres pel costat de la carretera, i un antic camí recentment recuperat, a l’esquerra, us portarà fins al Cap de la Creu. És recomanable desviar-se uns metres a l’esquerra per accedir al mirador que teniu davant. Disposa d’uns bancs i és el lloc ideal per fer una darrera pausa gaudint de les vistes i la calma de tota la vall. Llavors només caldrà seguir l’ample i planer camí que us donarà accés a les primeres cases de Gósol. Pel carrer principal arribareu de nou a la plaça major de Gósol, final de la ruta.

• Població: Gósol

• Tipus: Mitjà

• Zona: Pedraforca

• Punt d'inici: Plaça de Gósol.

• Punt de final: Plaça de Gósol.

• Distància (km): 17 Km.

• Temps aproximat: 6 h.

• Senyalització: Marques grogues i blanques (PR-C 127) en tota la ruta

• Cartografia: 45-Parc Natural del Cadí-Moixeró W. 1:25.000. Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya Serra del Cadí - Pedraforca 1:25.000. Ed. Alpina Massís del Pedraforca 1:15.000. Monteditorial

• Recomanacions: En temporada hivernal és habitual que hi hagi neu o gel. Tingueu-ho en compte i en tot cas, porteu l’equipament adequat.