Itineraris familiars i naturalistes

Dues visions de Guardiola

Guardiola és un poble relativament modern que deu el seu naixement al ferrocarril. La presencia humana a la vall però, es remunta almenys a l'edat mitjana, com mostra la presència del monestir de Sant Llorenç. Aquesta ruta combina un paisatge agrest amb vistes amplies de la vall del Llobregat a l’anada i la intimitat del bosc de ribera en un passeig de tornada.

La ruta comença davant l'ajuntament seguint la carretera direcció Bagà fins al carrer que puja cap al monestir de Sant Llorenç i el cementiri. Si hi voleu allargar uns 20 minuts la ruta i pujar per un camí més interessant, en comptes de seguir a l'esquerra pel GR, podeu continuar recte (PR-C 158), per la carretera, fins a Cal Frare. Un cop allà, seguir cap a l'esquerra les marques del GR 4.2 i pujareu al monestir per  l'antic camí. Un cop dalt per qualsevol dels camins, val la pena visitar el monestir. Al costat hi ha una font arranjada.

La primera comunitat monàstica que hi va haver a l’indret conegut com a Sant Llorenç prop Bagà estava formada per eremites que ocupaven les coves i els abrics naturals del cingle. Molt a prop hi van edificar una petita església, datada pels historiadors cap als segles VI o VII, de la qual es conserven algunes restes. L’església que ha arribat als nostres dies, de tres naus, es va realitzar en diverses fases a partir del segle X, quan es van establir al lloc els monjos de l’ordre benedictí. Un  terratrèmol el 2 de febrer de 1428 va afectar greument les edificacions del monestir. El segle XVII es va iniciar la restauració del conjunt, però l’església no en van recuperar el volum primitiu ni la riquesa espacial interior fins que a finals del segle passat, la Diputació de Barcelona va iniciar la darrera restauració que ha permès recuperar el volum inicial de l’església i la contemplació de l’espai interior tal i com estava en el segle XV, presidit per la tribuna-cripta de la nau central.

Un cop feta la visita cal continuar per la pista que s’enfila pel costat del cementiri i continua cap a la casa del Vilar.  Està documentada des de 984, de fet el nom ve de Vila que acostuma a indicar la presència de pobladors medievals. Pels voltants de la casa, hi ha grups de pedres que suggereixen algunes cases, a més del poblat medieval en el proper coll de Llenes.

Des de la mateixa casa arrenca el camí que, planejant, entra en el bosquet. A la dreta, una mica més enlaire, es veu un forat revestit de pedres: és l'antiga font de la casa. El camí surt del bosc i les vistes s'eixamplen entre grans roques. Veureu, a l'altre costat del riu, el canal que porta aigua a la central elèctrica, prop del túnel de Guardiola. Fins i tot es veu un aqüeducte per franquejar el torrent de l'Abellol. El túnel marca el traçat de l'antic ferrocarril i a sobre hi ha les restes del castell de Guardiola, que vigilava el pas per la vall del Llobregat i la vall de Saldes, en una important bifurcació de camins.

És un tram per gaudir dels canvis de perspectiva. Des de la carretera, ningú sospitaria que aquí hi podria haver un camí. Arriba un moment que el camí es comença a enfilar, fins arribar al coll de Llenes, punt on el camí es bifurca. Per una banda es pot continuar cap al riu Saldes, i per camins senyalitzats s’arribaria a Saldes i Gósol; però la proposta en aquesta ruta és seguir el camí que descendeix ràpidament cap a les cases del Collet. Abans en el mateix coll, podeu observar a la dreta les ruïnes d'una barraca adossada a una paret de roca, probablement utilitzada pels carboners que explotaven els boscos propers.

Un cop decidiu baixar, cal doncs que seguiu el camí que fa un tomb cap a l'esquerra i, després de seguir la cresta uns metres, comença a baixar pel bosc a base de varies ziga-zagues com fan habitualment els camins de muntanya per alleugerir una mica el desnivell. Ràpidament us trobareu a les Cases Noves del Collet.

A partir d’aquí enllaçareu amb el camí del Llobregat (GR 270). Creueu la carretera pel pont peatonal i, us dirigireu cap al nord pel camí primer paral·lel a la carretera, però que ben aviat s’anirà apropant al riu. En fer el tombant, podreu gaudir d’una tranquil·litat espectacular per un entorn fluvial. Un camí ample a peu de riu, on a l'estiu, hi abunden els ocells i les papallones. És possible veure-hi la garsa reial, volant o pescant. També hi ha alguns bancs per descansar i, a mig camí, un sortidor d'aigua. Un cop creueu per sota la carretera, estareu ja entrant al poble, passareu per la zona esportiva i ben aviat sereu de nou al centre del poble, passareu per davant l’església parroquial dedicada a també Sant Llorenç i ja us trobareu a tocar de la plaça de l’ajuntament on heu iniciat la ruta.

• Població: Guardiola de Berguedà

• Tipus: Molt fàcil

• Zona: Guardiola de Berguedà

• Punt d'inici: Plaça del Ajuntament de Guardiola de Berguedà

• Punt de final: Plaça del Ajuntament de Guardiola de Berguedà

• Distància (km): 6 Km.

• Temps aproximat: 2 h.

• Senyalització: Marques blanques i vermelles (GR 4.2) fins al Monestir de Sant Llorenç; marques grogues (Xarxa de Senders del Berguedà) fins el Collet; marques blanques i vermelles (GR 270) fins a Guardiola.

• Cartografia: 46-Parc Natural del Cadí-Moixeró E. 1:25.000. Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya Moixeró - La Tosa 1:25.000. Ed. Alpina

• Ruta recomanada per: Monestir de Sant Llorenç / Residència Casa de Pagès Moli del Caso

• Bibliografia: Inventari de Patrimoni: patrimonicultural.diba.cat Civitas Cultura: www.civitascultura.org