Itineraris familiars i naturalistes

Al Tossal del Castell de Termes

Al nord de Gósol hi ha un turonet, el tossal del Castell de Termes que vigila la vila des del nord i acull una ruta interpretativa de descoberta: la ruta de la Mallerenga petita. Una ruta dedicada aquest petit ocellet que hi habita, que mica en mica  podreu anar descobrint gràcies a les explicacions de les plaquetes informatives ubicades al llarg del camí. Si esteu en silenci podreu sentir el seu bonic cant!

Per accedir-hi des de Gósol es proposa fer-ho pel camí de coll de la Guàrdia, que també s’usa per anar al coll del Verdet a la cara nord del Pedraforca. En aquest coll de la Guàrdia, s’hi observen unes estructures de pedra seca que estan a l’espera d’una excavació arqueològica per extreure l’entrellat d’aquests topònims tant suggestius... Passareu també per uns interessants planells que acullen l’àrea recreativa de Font Terrers, on l’aigua brolla amb força.

Dalt el tossal del Castell de Termes us hi espera una bona panoràmica de part del Cadí, Pedraforca i vall de Gósol. El retorn es proposa fer-lo per l’agradable camí històric de Cerdanya, ben recuperat i així freqüentat.

Des de la plaça de Gósol, davant el Museu Picasso, agafeu els carrerons que s’enfilen cap a la part alta del poble, on surt el camí de coll de la Guàrdia. Preneu el corriol que de seguida s’enfila i mica en mica, a base de fer ziga-zagues per fer-lo menys feixuc, va guanyant alçada. Així si us gireu veureu una bonica imatge postal de Gósol i el seu entorn.

Quan ja quasi sigueu al coll de la Guàrdia, trobareu que el camí es bifurca, si seguíssiu recte arribaríeu al coll del Verdet, punt d’accés al Pedraforca. En aquest itinerari la proposta però és agafar el camí de l’esquerra per arribar a l’ampli coll de la Guàrdia. El creueu i a mà dreta veureu com un camí molt fressat continua direcció nord, seguiu-lo. És un camí força planer tot i alguna ondulació fins a enllaçar amb el camí de Cerdanya. Seguiu-lo ara direcció nord, a la tornada ja ho fareu en sentit invers. Enllaçareu amb la pista de l’àrea recreativa de Font Terrers, preneu-la uns pocs metres per arribar-hi. Aquest és un bon lloc per fer un petit descans per refrescar-vos i si cal omplir les cantimplores.

Un cop refets i a punt de la descoberta del us prepara aquest bosc de pi roig, serà el moment d’iniciar l’itinerari de la Ruta de la Mallerenga petita. Agafeu la pista que s’endinsa pel bosc que hi ha davant del prat de Font Terrers. Uns metres més endavant creueu un altre prat obert més petit que l’anterior, i a partir d’aquí el camí va pujant cada cop una mica més costerut. Alguna nova clariana i arribareu a una petita clariana amb vistes a la part més occidental del Cadí. Aquí hi ha un camí pel qual podríeu descendir direcció Josa de Cadí, però en aquest cas es fa un tomb a l’esquerra per tot seguit anar a coronar a través d’un petit esglaonat, el cim del tossal del Castell de Termes. Aquest ofereix una panoràmica des de Serra dels Cortils i serra Pedregosa al Cadí, cara nord del Pedraforca a la serra d’Ensija al fons.  Si us hi fixeu veureu també el coll de la Guàrdia per on heu pujat així com el poble de Gósol coronat pel seu castell.

Retornant a Font Terrers encara podreu conèixer alguna curiositat més sobre la mallerenga. Després ja només caldrà seguir el camí per on heu pujat, fins la desviació amb coll de la Guàrdia. La proposta serà seguir baixant pel camí de Cerdanya directes cap a Gósol. Entrareu al poble per la barriada coneguda amb el mateix nom que el camí, el que n’indica la importància que havia tingut aquest camí per creuar la Serra del Cadí cap a l’extensa planúria cerdana. Ben aviat sereu de nou a la plaça de Gósol, punt final d’aquesta ruta.

• Població: Gósol

• Tipus: Molt fàcil

• Zona: Serra de la Muga i Tossal del Castell de Termes

• Punt d'inici: Plaça de Gósol

• Punt de final: Plaça de Gósol

• Distància (km): 6 Km

• Temps aproximat: 2 hores

• Senyalització: Marques grogues fins el torrent dels Escanagats; marques blanques i vermelles (GR 150 i GR 107) i blanques i grogues (PR-C 123 i PR-C 127) fins a Font Terrers i el retorn. L’accés al Tossal del Castell de Termes està indicat com a “Ruta de la Mallerenga petita”. Senyalització al llarg de tota la ruta amb plaquetes de la ruta familiar Al tossal del castell de Termes de l’ecoitinerari EMbleMàtiC, a les cruïlles principals

• Cartografia: 45-Parc Natural del Cadí-Moixeró W. 1:25.000 Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya Serra del Cadí - Pedraforca 1:25.000. Ed. Alpina Massís del Pedraforca 1:15.000. Monteditorial

• Recomanacions: Es pot complementar amb la visita al Museu Picasso de Gósol

• Bibliografia: Fulletó de la Ruta de la Mallerenga petita del Parc Natural del Cadí-Moixeró El Massís del Pedraforca, Paratge Natural d’Interès Nacional. Generalitat de Catalunya. Inventari de Patrimoni: invarquit.cultura.gencat.cat