Rutes a Peu per les 7 cares del Pedraforca

De Saldes a Gresolet

Saldes té dos atractius de primer ordre: el Pedraforca i Gresolet. Aquesta ruta permet veure diferents perspectives de tots dos. L’anada es fa pel camí de la Costa, l’antic camí que unia Gresolet i Saldes, de gran bellesa. La tornada baixa per la pista de Gresolet, seguint el curs del riu fins a desviar-se a cal Bessó i es remunta pel pas de les Someretes seguint finalment l'antic camí de coll de la Bena a Saldes.

La ruta s’inicia a la plaça Pedraforca de Saldes direcció l’església. Passareu per davant i continuareu fins a sortir del poble pel camí que puja al castell. Trobareu varis encreuaments de camins, seguiu sempre direcció Gresolet pel camí de la Costa. Quan arribeu al castell de Saldes tindreu una espectacular panoràmica. Al castell els últims temps s’hi han portat a terme treballs de consolidació i estudi de les parts més ben conservades. L’element més espectacular és la base d’una torre, i destaquen unes grans espitlleres i una sala amb volta de pedra apuntada. Cronològicament, cal situar-la entre els segles XI i XII amb reformes del XIX o XV. L’església del castell, dedicada a Santa Maria, és un petit edifici d’una sola nau rectangular amb un absis a la part de llevant; no cal observar-la amb gaire atenció per adonar-se que ha patit molt en la seva dilatada història: l’absis deformat i l’espadanya descentrada són testimonis de reformes que tenen el seu origen en els cataclismes de la història.

Quan abandoneu el castell, baixareu fins a una petita esplanada que havia estat conreada fins no fa gaires anys. Són remarcables les feixes que limiten els camps: tones de roques que durant generacions es van anar apartant per netejar la terra de conreu. El camí passa per un laberint en què cal estar atent per no perdre els senyals.

Per un llarg camí que tendeix anar pujant i arribareu a la casa de la Costa, típica casa de pagès de muntanya amb els seus annexos al voltant. Presenta la tipologia bàsica que es popularitzà a partir del segle XVI a la muntanya. Consta de tres plantes: les quadres a la planta baixa, la cuina, el forn, la sala i les habitacions al primer pis, i el graner a les golfes. Al costat de la casa hi ha la pallissa amb l’era al seu davant, i en una raconada una petita font.

El camí antic aquí té un primer tram ara engolit per una pista de desembosc que cal seguir amunt per sobre la casa. Creuat un ròssec perpendicular, el camí recupera l’estructura de sendera i continua cap a Gresolet. Observeu les altes i allargassades parets de pedra seca que adaptaven els grans pendents de la muntanya per fer-los aptes per al conreu. A partir del punt anomenat el Forat del Llop, el camí entra en un indret més feréstec, la baga de Moronta. Encara que no us ho sembli, esteu sota el mirador de Gresolet, a l’aparcament que hi ha per pujar el Pedraforca. De fet trobareu la bifurcació amb un camí que hi puja directe. El camí continua flanquejant les torrenteres que solquen el vessant nord del massís del Pedraforca, indrets de gran bellesa. Les panoràmiques que ofereixen els petits miradors naturals que es troben al creuar les carenes són impressionants.

Després de creuar el torrent s’enfila a la pista que, per l’esquerra, us portarà al santuari de Gresolet, un dels indrets emblemàtics de la comarca. Enlairat respecte de la vall, té al davant el gran bosc de Gresolet, on hi ha l’avetosa més gran del Berguedà, en el seu límit superior la corona calcària que forma el vessant nord del Pedraforca. L’indret està documentat des del segle XIII tot i que de l’estructura romànica original de l’església no en queda res, a conseqüència de les reformes que cíclicament s’hi han fet. L’església té l’hostatgeria adossada, i just a sota hi ha la Casa-Refugi de Gresolet

Per retornar cap a Saldes haureu de desfer la pista, -abans però si disposeu de temps suficient per allargar la ruta, podeu acostar-vos als arbres monumentals recentment senyalitzats pel Parc Natural-. Cal seguir riu avall fins a la cruïlla de cal Bessó. Tot i que és una pista i bastant transitada –sobretot a l’estiu-, tindreu l’aigua de la riera de Gresolet per companya, i juntament amb les vistes que va obrint, seran suficients per compensar les molèsties que pugui causar el tràfic rodat. Anireu passant per diverses cases, algunes restaurades i altres en procés: Anorra, cal Pistraus i cal Camp d’en Jou a l’esquerra, i el Casalot a la dreta. Mireu les feixes que hi ha a la costa de darrere les cases: tanta feina per tan poc rendiment!

Passareu per l’Estret on la vall s’estreny de forma abrupte, per recuperar amplada poc després. Uns 300 metres avall, abans d’arribar a cal Ferrer trobareu el trencall de cal Bessó a la dreta, que heu de seguir. Inicialment per pista - que enterra el camí original -, fins passada la casa de cal Bessó que es veu a sota, quan recuperareu la plataforma de l’antic camí. La verdor de l’entorn del torrent de cal Bessó, el creuament pel pas de les Someretes i la font del faig us alleujaran la pujada que s’accentua progressivament fins arribar al coll de la Creueta.  Un cop al coll el camí s’ajunta  amb el corriol que puja de cal Ferrer, i seguia l’antic camí del coll de la Bena a Saldes. Seguiu la pista que amb un últim repetjó fins a cal Toniquet, us aproximarà ja de forma planera a Saldes. Abans de les primeres cases del nucli, trobareu el corriol a mà dreta que us retornarà a la plaça de l’església i la plaça Pedraforca on heu iniciat la ruta.

• Població: Saldes

• Tipus: Mitjà

• Zona: Saldes

• Punt d'inici: Plaça Pedraforca de Saldes. Centre d’Informació i Interpretació del Massís del Pedraforca

• Punt de final: Plaça Pedraforca de Saldes.

• Distància (km): 12,5 Km.

• Temps aproximat: 4 hores.

• Senyalització: Marques grogues de la xarxa de camins del Berguedà, en tot el recorregut.

• Cartografia: 45-Parc Natural del Cadí-Moixeró W. 1:25.000. Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya Serra del Cadí - Pedraforca 1:25.000. Ed. Alpina Massís del Pedraforca 1:15.000. Monteditorial

• Recomanacions: Es pot complementar amb la visita al Centre d’Informació i Interpretació del Massís del Pedraforca.

• Ruta recomanada per: Càmping Repós del Pedraforca - Càmping Mirador al Pedraforca

• Bibliografia: Pedraforca màgic d'Isabel Artero i Novella. Ed. Farell Inventari patrimoni: patrimonicultural.diba.cat