Rutes a Peu per les 7 cares del Pedraforca

La pintoresca vall de Cerneres

La Vall de Cerneres és una vall pintoresca al solell de la Serra del Cadí, una de les capçaleres del riu de la Vansa (afluent del Segre). Una vall solitària i desconeguda, que en temps passats acollí un llogarret. La situació estratègica del lloc feu que un escamot de maquis el consideressin un dels llocs bons per refugiar-se en una maniobra de distracció envers la Guardia Civil i l’exèrcit franquista per varies zones del Pirineu. Aquesta va ser però la seva fi, la Guardia Civil en descobrir-los va decidir destruir el veïnat amb foc de morter. Hi ha varies versions sobre la duresa de la destrossa, hi ha qui n’assegura una lluita aferrissada, altres que l’escamot va fugir-ne abans. L’estat actual dels edificis però és la devastació, només se’n poden observar algunes parets que es resisteixen a caure.

Des de Gósol la proposta és anar-la a cercar a la part més occidental, seguint el camí ral de Josa i el torrent de Ginebreda, per remuntar aquesta vall fins al Collell, just als peus del Pedraforca. Un punt estratègic i d’unió de camins, els que venen de Saldes, de la vall de Gresolet, de Gisclareny i els que s’enfilen al Cadí i cap a la Cerdanya. El retorn a Gósol pel camí de Cerdanya, permet gaudir d’unes bones panoràmiques de tota la vall per un camí molt agradable.

La ruta surt de la plaça de Gósol per la carretera de Josa cap al nord, cal seguir les marques del GR 150.1. Pocs metres després, abans del local social, cal seguir una pista a mà esquerra. Mica en mica deixareu enrere el poble de Gósol i passareu entre camps. Quan arribeu al final de la zona cultivada, el pendent s’accentua i a trams la vegetació us taparà les esplèndides vistes que esteu assolint de la vall de Gósol. Un cop a dalt el coll de Josa, hi ha una àrea recreativa amb taules i barbacoes, per fer un primer i merescut descans i deixar-vos embadalir davant aquest mirador de la vall de Gósol.

Tot seguit, creueu la carretera i començareu ràpidament a davallar, primer per un camí ample pel mig del bosc. De seguida trobareu una primera cruïlla de camins, seguiu avall pel de l’esquerra. Mica en mica el camí es va estrenyent fins a ser una sendera. Ja més avall, al mig d’un revolt, trobareu una altre cruïlla que en aquest cas haureu de seguir recta avall, pel torrent de la Ginebreda. Un cop al riu Cerneres, -que tot i la seva amplada acostuma a portar poca aigua-, seguiu-lo una mica cap a l’est, i de seguida el creuareu per anar a buscar la pista que passa alçada, pel seu marge dret. Un cop a la pista enllaçareu amb la Ruta de Cerneres que ve de Josa. Seguiu-la cap a la dreta. Trobareu una nova cruïlla de pistes, aquí la Ruta de Cerneres, s’enfila a l’esquerra per passar per les cases enrunades de l’antic llogarret de Cerneres. Si voleu allargar la ruta una mitja hora, la podeu seguir, més endavant es tornen a ajuntar amb la pista que aquesta ruta us proposa seguir, la de la dreta pel marge del torrent. Uns metres més endavant el creuareu i passareu pel costat del Cortal del Masover. A partir d’aquí el pendent s’accentua una mica i entra a una part més ombrívola. Abans d’arribar a la barraca del Bover us ajuntareu amb l’esmentada ruta de Cerneres. Seguiu per la pista fins arribar al Collell  -la ruta de Cerneres per Josa, es desvia abans però en aquest cas no us aconsellem arribar al Collell-.

Un cop arribeu al Collell hi torna haver una parada obligatòria. Gaudiu d’estar en aquest lloc de vistes espectaculars Cadí, Vall de Gresolet, Pedraforca... un lloc estratègic on s’uneixen camins de totes direccions Cerdanya tot creuant el Cadí al nord, Gisclareny a l’est, Gresolet al sud oest, Saldes i Pedraforca al sud... Un cop ubicats i descansats, retorneu un petit tram enrere seguint el GR 107, GR 150 i PR- C127 direcció Gósol. Us espera un camí planer i molt agradable, amb precioses panoràmiques de la vall per on heu pujat i tot el Cadí occidental. Passareu per un tram de camí un xic esllavissadís on s’hi ha fet una bona actuació perquè no cedeixi, us podeu refrescar a la font de la Roca just a peu de corriol. És un camí cara nord que a l’hivern pot tenir neu glaçada o gel pel què s’aconsella en època hivernal portar grampons a la motxilla i bastons per si fan falta. Seguireu pel camí sempre orientat a l’oest fins al cap de la Portella, on hi ha uns planells i canviareu per ja encarar-vos cap a la vall de Gósol per un tram molt més boscós. Un cop creuat el torrent de Coma de Caners, també s’hi ajunta el PR-C 123 que ve del coll del Verdet, al Pedraforca.

Arribareu a l’àrea recreativa de Font Terrers i continuareu baixant pel camí de Cerdanya directes cap a Gósol. Entrareu al poble per la barriada coneguda amb el mateix nom que el camí, el que n’indica la importància que havia tingut, per creuar la Serra del Cadí cap a l’extensa planúria cerdana. Ben aviat sereu de nou a la plaça de Gósol, punt final d’aquesta ruta.

• Població: Gósol

• Tipus: Mitjà

• Zona: Vall de Cerneres

• Punt d'inici: Plaça de Gósol

• Punt de final: Plaça de Gósol

• Distància (km): 12 Km

• Temps aproximat: 4 hores

• Senyalització: Marques blanques i vermelles (GR 150.1) fins al Torrent de la Ginebreda; marques grogues fins al Collell; marques blanques i vermelles (GR 107 i GR 150) i blanques i grogues (PR-C 127) (i PR- C 123 a partir de Coma de Caners), fins a Gósol.

• Cartografia: 45-Parc Natural del Cadí-Moixeró W. 1:25.000. Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya Serra del Cadí - Pedraforca 1:25.000. Ed. Alpina Massís del Pedraforca 1:15.000. Monteditorial

• Recomanacions: En temporada hivernal en els punts més alts i obacs de la ruta hi podeu trobar neu o gel. Tingueu-ho en compte i en tot cas, porteu l’equipament adequat.

• Bibliografia: El Massís del Pedraforca, Paratge Josa de Cadí: més que un poble de muntanya de Joan Obiols i Ríos . Ed. Solsona Comunicacions Inventari de Patrimoni: invarquit.cultura.gencat.cat