Rutes a Peu per les 7 cares del Pedraforca

Per la vall de Josa

En parlar de Tuixent és inevitable parlar de les trementinaires, aquelles dones que recol·lectaven plantes medicinals de la zona i en feien ungüents que anaven a repartir des d’aquestes terres, a peu, cap a masos propers però també en rutes durant mesos cap a les terres planes d’interior i el litoral català.

Aquesta ruta proposa seguir la vall de Josa per l’antic camí fins al nucli de Josa, una de les valls que segur que transitaven aquestes dones trementinaires tant per anar a buscar les plantes com també per anar-les a repartir. Una vall preciosa que recull les aigües del Cadí.

La ruta comença a davant del museu de les Trementinaires de Tuixent. Abans  d’anar a buscar el camí de Josa riu amunt, la proposta és sortir del poble pel camí ral de llevant, seguint les indicacions de l’itinerari de plantes medicinals. Passareu així per davant el Centre de Flora i Jardí Botànic, que us recomanem fer-hi una visita. Una altra opció és fer-la a la tornada.

Un cop davant les escoles, dirigiu-vos seguint les marques del GR 107.3 cap al nord pel carrer de les Escoles i el carrer Raval. Abans d’arribar al final del carrer un camí marxa a l’esquerra, és el camí vell de Josa que cal seguir. Arribats a una pista, seguiu-la a la dreta i us portarà a creuar el riu pel pont de Vinyals, d’allà us enfilareu fins a la carretera asfaltada. Seguiu-la un quilòmetre a la dreta direcció Gósol.

Quan trobeu una pista a la dreta, agafeu-la i us portarà a la prop del riu que anireu seguint aigües amunt. El creuareu dues vegades fins arribar als entorns de la de can Rot. A partir d’aquí el tornareu a creuar i el seguireu pel seu marge esquerre. Veureu a dalt sobre a la carretera l’ermita romànica de Sant Jaume (s. XI). El camí s’enfila una mica per un dens bosc de pi és l’obaga dels Cloterons.  El camí s’enfila fins a la roca de Saioles, després el camí serà més planer. Esteu a uns 100 m per sobre el nivell del riu i arribareu al seu nivell on hi ha el Molí de Josa, doncs el riu tendeix al descens.

Passat el molí que us queda a l’esquerra el terreny s’estreny i anireu ben a prop del riu. Arribareu en un punt on veureu que al riu principal s’hi ajunta el torrent de l’ermita que baixa del nucli de Josa. De fet en aquest punt el riu canvia de nom, fins aquí s’anomena riu de Cerneres i a partir d’aquí és el riu de Josa.

Enfileu-vos pel costat del torrent de l’ermita a l’esquerra, el camí que us pujarà al turonet que ocupa Josa. A mitja pujada el camí deixa el torrent i amb una pronunciada marrada us encararà mica en mica cap al sud del nucli per una zona de petites feixes conreades.

Si no hi ha un motiu de força major, un cop arribats, heu de dedicar una bona estona a passejar per aquest pintoresc nucli habitat als peus del Cadí. A part de divagar pels seus carrerons, podeu pujar fins l’església parroquial de Santa Maria i Sant Bernabé de Josa construïda a finals del s.XIX. L’antiga parròquia de Josa la veureu als afores, just davant a ponent, és l’ermita de Santa Maria documentada dels del s. XII. Si encara us queden forces hi podeu pujar, només cal que seguiu la pista que surt just a l’entrada del poble, està a un km. La muntanya que teniu al davant és el Cadinell una de les boniques siluetes de la Serra del Cadí.

La tornada cal fer-la pel mateix camí per on heu vingut, però ara aigües avall. Veureu com us canvia la perspectiva de la vall, pot arribar a semblar un altre indret.

• Número de ruta: T02

• Població: Josa-Tuixent (Alt Urgell)

• Tipus: Mitjà

• Punt d'inici: Museu de les Trementinaires de Tuixent

• Punt de final: Museu de les Trementinaires de Tuixent

• Distància (km): 13,5 Km

• Temps aproximat: 3,5 h.

• Senyalització: Ruta no senyalitzada

• Cartografia: 45-Parc Natural del Cadí-Moixeró W. 1:25.000. Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya. Serra del Cadí - Pedraforca 1:25.000. Editorial Alpina

• Bibliografia: www.trementinaires.org Inventari de Patrimoni: http://patrimonicultural.diba.cat