Rutes a Peu per les 7 cares del Pedraforca

De Tuixent a Gósol

Tuixent fou bressol de trementinaires, aquelles dones que recol·lectaven plantes medicinals per fer-ne  ungüents que anaven a repartir des d’aquestes terres, a peu, cap a masos propers però també a terres llunyanes de les planes d’interior i el litoral català. Fer una ruta per l’entorn de Tuixent és recórrer les terres que n’eren font d’abastament.

Una altra característica de Tuixent que està a la conca del Segre és que rep dos rius: el riu de Josa pel nord oest i el de la Mola pel sud, les aigües d’ambdós s’ajunten i formen el riu de la Vansa que a partir d’aquí seguirà per l’oest fins a desembocar al Segre.  Aquí la proposta és enfilar la vall de la Mola i retornar per la vall de Josa. I entremig? L’assolellada i  fèrtil vall de Gósol, aquesta de la conca del Llobregat. No és freqüent que en una mateixa ruta puguis recórrer tres fantàstiques valls de dues conques diferents.

La ruta comença a davant del museu de les Trementinaires de Tuixent i surt pel camí ral de llevant direcció la vall de la Mola per un camí que conserva les parets de pedra seca i d’amplada considerable que ens pot fer predir la importància que havia tingut en temps passats. Un cop creuada la carretera, veureu un camí que s’enfila a l’esquerra, marcat com a GR 150. Podeu accedir aquí al Centre de Flora i Jardí Botànic de Tuixent.

Continuant pel camí ral trobareu una nova cruïlla de camins, sempre seguiu el GR 150 direcció Gósol. El camí enllaça en una pista que baixa cap a la zona poliesportiva, preneu-la direcció la carretera, la creueu i continueu per la pista encimentada que marxa just al davant. Abans d’arribar en una granja preneu el camí a mà dreta, i seguireu paral·lels a la carretera, però ara per sobre d’aquesta. Si us gireu veureu el poble de Tuixent i com s’obre la vall de la Vansa als seus peus.

Just abans d’arribar a la carretera, desembocareu en una pista en molt bon estat que cal seguir direcció est; un cop creuada la tanca que en prohibeix l’accés amb cotxe, hi ha el plafó inicial de l’itinerari interpretatiu de la ruta de les plantes medicinals. A partir d’aquest punt deixeu-vos portar per aquesta agradable camí de suau desnivell, que va remuntant el riu la Mola. Podreu anar descobrint les diverses plantes que hi habiten. Com és de suposar si feu la ruta a la primavera trobareu la majoria de les plantes florides i en la seva màxima esplendor. De totes maneres encara que sigui una època de l’any en què algunes no tinguin ni la part aèria, us en podreu fer una idea gràcies a les il·lustracions que anireu trobant en les plaquetes interpretatives amb les explicacions corresponents.

Arribareu en una zona més àmplia on encara es veuen les restes del Cortal d’en Jaume i just després de creuar el riu la Mola, les del Molí de Ciment. A partir d’aquest punt el camí continua pel marge dret del riu. Continuant amb la ruta interpretativa, arribareu a l’àrea recreativa dels Planells del Sastró. Aquí la font que brolla generosament ha fet que s’hi instal·lessin un conjunt de taules i barbacoes que poden ser un bon punt de descans abans de reprendre la marxa. Si aneu bé de temps seguir el petit recorregut per l’arboretum autointerpretat que es proposa des del Parc Natural del Cadí Moixeró; un seguit de plaquetes informatives us ajudaran a identificar arbres i arbustos d’aquest bosc de ribera.

Quan decidiu reprendre la marxa –penseu que us queda encara un llarg camí- continueu per la pista principal seguint el GR riu amunt. Trobareu el Pont de la Plana que no heu de passar, sinó continuar recta amunt. Després d’un revolt tancat que creua el riu, enfileu-vos pel corriol a la dreta. Passareu pel Cortal del Foguetó tot retallant la pista que enllaçareu de nou uns metres més amunt. De nou trobareu l’antic corriol a la dreta que us portarà al coll de la Mola just per sota la línia elèctrica que haureu anat creuant a mesura que pujàveu. Alternareu en la pujada els trams tancats dins el frondós bosc de pi, amb trams oberts amb bones vistes a la vall. Un cop al coll cal que seguiu pel corriol al nord-est eixamplat a trams per treballs forestals. A mesura que baixeu s’anirà obrint davant vostre tota la vall de Gósol, amb les feixes de cultiu al voltant del nucli i el seu castell dalt el turó; al fons l’impressionant Pedraforca.

Després de creuar fins a cinc vegades la pista forestal, arribareu a l’església de Santa Margarida, documentada des del 1716 com a sufragània de la parroquial del castell de Gósol. El retaule barroc que decorava l'altar major va ser cremat com tants altres durant la guerra civil espanyola (1936- 1939). Contineu baixant i aviat tornareu a trobar la pista que ara seguireu fins al proper revolt, on tornareu a trobar el camí antic ja per enllaçar amb la pista fins a l’entrada del poble de Gósol per ponent.

Un descans ben merescut abans de reprendre la marxa, ara pel nord de la població seguint el GR 150.1 per la carretera direcció Josa de Cadí. Pocs metres després, abans del local social, cal seguir una pista a mà esquerra. Mica en mica deixareu enrere el poble i passareu entre camps. Quan arribeu al final de la zona cultivada, el pendent s’accentua i a trams la vegetació us taparà les esplèndides vistes. Un cop a dalt el coll de Josa, hi ha una àrea recreativa amb taules i barbacoes, un bon lloc per deixar-vos embadalir davant aquest mirador de la vall de Gósol.

Tot seguit, creueu la carretera i començareu ràpidament a davallar, primer per un camí ample pel mig del bosc. De seguida trobareu una primera cruïlla de camins, seguiu avall pel de l’esquerra. Mica en mica el camí es va estrenyent fins a ser una sendera. Ja més avall, al mig d’un revolt, trobareu una altre cruïlla que us portaria al nucli de Cerneres pel torrent de la Ginebreda. Seguiu però direcció oest per l’agradable camí antic camí ral de Josa. Creuareu la carretera i anireu davallant fins nivell del riu Cerneres.  A mig camí encara trobareu un altre cruïlla amb el camí que ve de Cerneres. Continueu direcció Josa, i quan pràcticament estigueu sota el nucli creuareu el riu i us hi enfilareu. Si encara disposeu d’una estona, podeu agafar forces passejant pels carrerons d’aquest pintoresc nucli habitat als peus del Cadí. Podeu pujar fins l’església parroquial de Santa Maria i Sant Bernabé de Josa construïda a finals del s.XIX. Just davant a ponent veureu l’antiga parròquia de Josa, l’ermita de Santa Maria documentada dels del s. XII. La muntanya que teniu al davant és el Cadinell, una de les boniques siluetes de la Serra del Cadí.

El camí que us queda fins a Tuixent és un camí agradable de descens de la vall. Sortiu del nucli per l’antic camí que baixa al torrent de l’ermita passant per una zona de petites feixes conreades. Arribareu al punt on s’uneixen amb el riu Cerneres, a partir d’aquí i fins a Tuixent pren el nom de riu de Josa.  Seguiu curs avall fins al Molí de Josa que us queda a ponent. El camí s’enfila una mica pel marge esquerre  i entra en una zona de bosc dens, l’obaga dels Cloterons.  Planejareu fins la roca de Saioles,  on comença a descendir de nou. Veureu a dalt sobre a la carretera l’ermita romànica de Sant Jaume (s. XI). Creuareu el riu sota la casa del Rot  i aquí ja per un entorn de bosc de ribera per un camí ample creuareu dues vegades més el riu per ja enfilar-vos a la carretera de Josa. Seguiu-la aquí un quilòmetre a l’esquerra, i trenqueu a la pista també a l’esquerra que us permetrà creuar de nou el riu pel pont  de Vinyals. Pocs minuts després, recupereu el traçat del camí antic a l’esquerra que us acabarà de pujar fins el nucli, entrant pel carrer Raval primer i el de les escoles després, i ja veureu la plaça a la dreta, punt final de la ruta.

• Número de ruta: T03

• Població: Josa-Tuixent (Alt Urgell)

• Tipus: Difícil

• Punt d'inici: Museu de les Trementinaires de Tuixent

• Punt de final: Museu de les Trementinaires de Tuixent

• Distància (km): 23 Km

• Temps aproximat: 7 h.

• Senyalització: Tot el camí està marcat amb marques blanques i vermelles (GR 150) fins a Gósol, (GR150.1 i 107.3) fins a Josa i (GR 107.3) fins a Tuixent. El primer tram es pot fer seguint el camí ral, marques grogues de la ruta de les plant

• Cartografia: 45-Parc Natural del Cadí-Moixeró W. 1:25.000. Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya. Serra del Cadí - Pedraforca 1:25.000. Editorial Alpina

• Bibliografia: www.trementinaires.org. Inventari de Patrimoni: http://patrimonicultural.diba.cat