Itineraris i xarxa de camins

De Guardiola a Riutort

És ben conegut que el Berguedà fou una de les zones mines carboníferes més preuades del país. Però, algú sap que del Berguedà se n’extreia petroli? Aquesta ruta us portarà fins a la mina de petroli de Riutort, avui condicionada per a ús turístic* i on, a més de veure i d’olorar l’or negre, podreu endinsar-vos en el seu conjunt de galeries, llar de ratpenats i salamandres. Tot plegat, en un bonic i amagat paratge natural al mateix límit del Parc Natural del Cadí Moixeró.

Per anar-hi es proposa arribar-se a l’entorn de Rotllan, i d’aquí cap a cal Companyó al sud de l’antic llogarret de Brocà, on s’enllaça amb el camí senyalitzat com a Camí del Llobregat (GR 270). La tornada de nou fins a Guardiola es proposa fer-la seguint tota l’estona aquest GR.

* Malauradament s’han aturat les visites a la mina pel perill de possibles despreniments de roca. Actualment s'estan fent obres de millora a les instal·lacions per tal de poder-ne reprendre les visites en la màxima brevetat. Per més informació truqueu a l’Oficina de Turisme del Berguedà.

La ruta s’inicia a la plaça de l’ajuntament de Guardiola de Berguedà. Des d’aquí cal seguir la carretera principal cap al nord, direcció el barri de Terradelles, creuareu dos cops el riu Bastareny. Passada la plaça de Sant Pere on hi ha una font, cal seguir la pista que s’enfila a la dreta direcció Brocà. Mica en mica s’anirà pujant per una zona boscosa i més endavant una zona de pastures recentment recuperades. En anar-se enfilant, les vistes es van obrint. Just abans de la casa de Rotllan, hi ha una bifurcació de camins on cal que us desvieu per la pista de la dreta que ben aviat començarà a descendir pel mig del bosc cap a la casa de Cal Companyó. Abans però si disposeu de temps i forces podeu allargar la ruta mitja horeta i pujar fins l’ermita de Sant Martí de Brocà.

Continuareu per uns zona de prats de pastura, per endinsar-vos en una zona més boscosa de pi roig fins a desembocar en una pista forestal en bon estat. És la pista que accedeix a la casa de Cal Companyó que teniu a pocs metres. Aquí us ajuntareu amb el camí del Llobregat (GR 270), per on retornareu seguint-lo cap al sud-oest, però ara cal que el seguiu pista amunt, direcció est. De seguida sereu davant la casa de Cal Companyó (s. XI-XIX), una antiga casa pairal avui convertida en un petit hotel rural. És un edifici interessant amb importants característiques arquitectòniques, d’època medieval, però també d'època moderna.

Un cop davant de la casa, el camí segueix per la dreta, en direcció est, travessant els prats, perfectament delimitats per les parets de pedra seca més o menys ben conservades per l’antic camí de ferradura que us portarà, pel mig del bosc, fins a la casa de Vilella (s. XV-XVI) - avui deshabitada-. També acull la petita capella de Santa Eulàlia d’estil neoclàssic (s. XVIII) . Podeu observar com la casa ha estat objecte de diverses reformes i ampliacions. En destaca la porta adovellada en arc de mig punt amb les dovelles de pedra sorrenca ben treballades, ajustades i unides amb morter de calç.

A partir d’aquí es converteix en un camí de carro que s’endinsa pel bosc i que va perdent el seu caràcter a mida que us aneu apropant al torrent de Riutort per convertir-se en una successió de corriols, antigues pistes de desembosc i camins recentment recuperats. Al llarg de tot aquest recorregut, a trams, es poden apreciar molt bones vistes de la cara nord de la serra del Catllaràs. Un cop arribeu a la pista formigonada de Riutort, cal seguir-la cap a l’esquerra i en menys de mig quilòmetre, arribareu a la mina de petroli de Riutort. Just on hi ha la zona d’aparcament, és un bon lloc per acostar-vos al riu i refrescar-vos els peus.

Per retornar, fins passat cal Companyó només cal desfer el mateix recorregut que heu fet a l’anada, tot i que veureu com us canvia la perspectiva en fer-lo al revés. Un cop a la bifurcació de després de la casa, cal ara continuar seguint el camí del Llobregat (GR 270), per un corriol que baixa pel costat de la pilona de la llum, anireu descendint fins trobar una pista forestal que seguireu a la dreta, tot creuant el torrent. Seguiu sempre la pista principal i anireu descendint pel bosc de pi roig fins arribar a uns altres prats de pastura. Cal que aneu en compte si hi ha les vaques de no molestar-les i esquivar el fangueig que en època plujosa hi acostumen a deixar. Passat el primer prat, en una cruïlla de pistes, cal que prengueu la que s’enfila a la dreta. Després d’un petit repetjó, gaudireu de nou, de bones vistes cap al nord.

Enllaçareu ara amb la pista d’accés a la casa Cavallera, i després de seguir-la uns 100 m a la dreta, caldrà que la deixeu per seguir el corriol de l’esquerra que us tornarà a endinsar al bosc. Després d’una pujada no massa bona i força esllavissadissa, trobareu una altra pista que cal que seguiu a l’esquerra. Ben aviat arribareu a les primeres cases de Guardiola. Baixeu tot el carrer de la indústria i sortireu a la carretera principal, seguiu-la pocs metres a l’esquerra i sereu de nou a la plaça de l’ajuntament, punt final de la ruta.

• Població: Guardiola de Berguedà

• Temps aproximat: 4 hores

• Altitud màxima: 910 metres

• Desnivell acumulat: 525 metres

• Senyalització: Marques blanques i grogues (PR-C 158) fins a prop de Rotllan; marques grogues (Xarxa de Camins del Berguedà) fins a prop de cal Companyó; marques blanques i vermelles (GR 270) fins a la Mina de Petroli de Riutort i retorn a cal Companyó i Guardiola de Berguedà.

• Cartografia: 46-Parc Natural del Cadí-Moixeró E. 1:25.000. Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya Moixeró - La Tosa 1:25.000. Ed. Alpina

• Recomanacions: Per la vostra seguretat, equipeu-vos amb roba i calçat adequat, porteu aigua i menjar i protegiu-vos del sol i la calor a l’estiu i del fred i la neu a l’hivern. .

• Bibliografia: Inventari de Patrimoni: patrimonicultural.diba.cat Mina de Petroli de Riutort: www.trendelciment.cat/activitats/mina-de-petroli-riutort