Xarxa de camins i rutes circulars

Les fonts de Casserres

Amb l’excusa d’unir les fonts més properes al nucli urbà de Casserres, s’ha dissenyat aquest sender local al voltant de Casserres que recórrer que transcorre també pels racons més emblemàtics del municipi com la Bauma del Cafè de les 7 portes, el Roc de la Mel i la monumental Alzina Grossa.

L’itinerari s’inicia a la plaça de l’Ajuntament de Casserres d’on cal sortir direcció nord, pel carrer major a l’esquerra. Al final del carrer cal seguir per un caminet entre els horts que desemboca finalment a una pista que cal seguir a l’esquerra, pujant de nou direcció al poble. En  pocs metres trobareu la primera font de la ruta, la Fonteta i al final de la pujada la segona, la Font Gran amb els seu safareig. El camí gira a la dreta i es segueix pel carrer direcció oest fins trobar ja la següent la Font d’en Bernadàs. No serà tota la ruta així, però ja veieu que les surgències aquí abunden.

Es continua pel carrer a l’esquerra i tot seguit pel corriol que marxa a la dreta per darrera les cases. Aquí trobareu l’accés a la Font de la Salut. Seguiu-lo a la dreta, és un indret acollidor ja fora del nucli. Retornats al camí, cal seguir pel mig d’un bosquet fins al pas soterrat de la nova carretera. Passeu per sota d’aquest pas i continueu per la pista que s’enfila direcció la granja. A pocs metres del pas hi havia la Font del Solà desapareguda per les obres de la carretera, només delatada per la surgència d’aigua que recull sovint el voral del camí.

Primer passareu força paral·lels a la nova carretera fins gairebé tocar-la, però llavors cal que seguiu la pista que s’enfila direcció nord passant prop de la casa de la Bauma i ja més amunt per Montoliu (s. XVII), aquesta en un estat força degradat. El camí davalla una mica per tornar-se a enfilar a Serrajoana on hi ha una masia també del s. XVII, planta quadrada fonamentada damunt la roca i adaptant-se al desnivell de la cinglera on està aixecada. A mig camí entre ambdues cases podeu mirar de trobar les tines de Montoliu excavades en una roca. Un cop a la casa de Serrajoana trobareu l’accés a la Font de la Serra, un altre indret acollidor, amb una petita taula circular de pedra. El camí continua per la pista pocs metres i després es desvia a l’esquerra per un camí entre camps. Passareu pel costat d’unes granges i passades unes petites lloses veureu un petit bosquet que destaca enmig de tant camp de conreu. S’hi amaga la Font dels Pagesos, que hi podeu accedir pel corriol a l’esquerra.

Continueu llavors la pista fins trobar la carretera. Seguiu-la uns pocs metres fins a la rotonda i continueu direcció al camp de futbol i les piscines, però just abans, seguiu la pista asfaltada que el voreja, és el camí de la Torreta. Des de darrera del camp de futbol l’itinerari s’uneix amb el GR 179, les marques dels quals us acompanyaran una part del camí. Uns metres més endavant deixeu la pista principal i continueu per un caminet a la dreta també entre bosc i camps fins a la següent bifurcació al Clot de les Barraques, on cal seguir la pista uns metres al nord i de seguida continuar pel camí de l’esquerra que us portarà a Cal Traginer.  Passareu per algunes cases més fins arribar a ca l’Escaler,  on trobareu la següent font, la font de Ca l’Escalé. Des de la font continueu pel corriol que us conduirà fins a la bauma del Cafè de les Set Portes, una bauma amb construccions al seu interior que foren habitades en diverses èpoques històriques recents (s. XVIII-XX). Actualment de les set portes una està tapiada i una altra ensorrada. És un lloc interessant per entretenir-s’hi.

Des de la bauma marxa un corriol més ample fins arribar a un encreuament amb una pista secundària, seguiu-la a l’esquerra fins a trobar de nou el GR. Seguiu aquí la pista a la dreta i passant per la casa de Ripés arribareu a una cruïlla on caldrà deixar les marques del GR. Seguiu direcció sud i després de Cal Pascual arribareu a la carretera asfaltada. La ruta continua per l’asfaltada a l’esquerra però si abans  la seguiu uns metres a la dreta veureu el Roc de la Mel,  que pren aquest nom per la tradició local que diu que qui el llepa li troba un gust a mel i que acaba donant nom a tota aquesta zona. Només 100m després de reprendre el camí per la pista asfaltada es troba la Font de Cal Pasqual, situada a uns metres del camí. Seguint la pista a la dreta direcció sud arribareu a una nova cruïlla de pistes, on cal seguir cara nord per zones de conreu i petits trams de roca oberts i plens de matollar. Sense arribar a la carretera de nou, seguiu la pista a la dreta que us hi portarà un cop passades les cases de Fonollet. Aquí sí que la seguiu uns pocs metres a la dreta fins que un corriol a l’esquerra us conduirà de nou per un tram rocós, alternat bosc i els magnífics camps cultivats (n’haureu de creuar un pel camí ben definit), fins que arribareu a una pista prou important. Si no l’heu vist encara, mireu bé a l’esquerra, hi teniu la majestuosa Alzina Grossa o dels Colls. Val la pena acostar-s’hi i reposar una estona a l’ombra de la seva capçada. S’hi percep una calma especial.

Retorneu al camí que segueix al nord per retornar cap a Casserres. Passareu per varies bifurcacions de camins estigueu atents a les marques. També passareu pel costat d’algunes cases en una barriada de cases disperses i finalment entrareu al nucli urbà pel poliesportiu, on cal  seguir el carrer recta. Un cop trobeu el carrer principal creueu-lo i arribeu fins al carrer de la Creu, on heu de tombar a l’esquerra. Passareu per davant de l’església de Santa Maria, a l’interior de la qual s’hi troba un remarcable retaule barroc, i finalment arribareu de nou a la plaça on heu iniciat la ruta.

• Població: Casserres

• Tipus: Fàcil

• Zona: Voltants de Casserres

• Punt d'inici: Plaça de l’Ajuntament de Casserres.

• Punt de final: Plaça de l’Ajuntament de Casserres.

• Distància (km): 13 km.

• Temps aproximat: 3,5 h.

• Senyalització: Marques blanques i verdes (SL-C 35) en tot el camí. També coincideix en alguns trams amb les marques blanques i vermelles (GR 179) i en altres amb marques grogues (Xarxa de Camins del Berguedà)