Itineraris circulars en bici de carretera

La Catllaràs des de Guardiola de Berguedà

Guardiola de Berguedà-La Pobla de Lillet-Montgrony-Castellar de n’Hug-La Pobla de Lillet-Guardiola de Berguedà

Aquesta ruta ens permetrà conèixer un dels racons més desconeguts que trobem entre el Berguedà i el Ripollès: Montgrony prové de la paraula Mogrony però que amb el pas del temps i sobretot per l’ús de persones foranies ha derivat en el mot Montgrony. El topònim Mogrony ve del llatí mucronio 'mugró', si bé els forasters han escampat la forma Montgrony, contaminada per la paraula mont 'muntanya' present en altres topònims semblants (Montserrat, Montseny, ...).

Montgrony és un petit poblet que pertany al municipi de Gombrèn on trobem el Castell de Montgrony, de gran importància per la comarca i amb nombroses referències al mite del comte Arnau. Actualment s'hi conserven la capella de Santa Maria de Montgrony i l'església de Sant Pere de Montgrony.

I si aquesta primera part de la ruta va lligada al nostre passat medieval, la segona part va totalment lligada al patrimoni industrial del segle passat, on les mines i el ciment van deixar una forta empremta a la comarca del Berguedà, avui visitable en diversos recursos turístics escampats entre Castellar de n’Hug, la Pobla de Lillet i Guardiola de Berguedà.

La ruta s’inicia a la plaça de l’església de Guardiola de Berguedà, d’on sortim per la B-402 en direcció la Pobla de Lillet pujant suaument pel costat del riu Llobregat. Creuarem el poble i, seguirem per la mateixa via en direcció al coll de Merolla en una pujada suau però constant. Un cop assolit el coll iniciarem –amb el canvi de nomenclatura de la carretera fruit del canvi de província- el descens en direcció Gombrèn per la GI-402, on no arribarem.

En arribar a la riera de Garfull, agafarem una carretera asfaltada que marxa per l’esquerra en direcció Montgrony. Començarem a pujar i, un cop fets un parell de quilomètres, deixarem aquesta carretera per agafar-ne una que marxa per l’esquerra, amunt, en direcció el castell de Mataplana, per on passarem en poca estona. Seguirem amunt fins arribar a la collada del pla de l’Espluga on trobem el refugi homònim, a l’esquerra de la carretera.

A partir d’aquí iniciem un tram planer que ens portarà fins a Castellar de n’Hug per enllaçar amb la BV-4031 que agafarem cap a l’esquerra en direcció Castellar de n’Hug i, tot seguit, la Pobla de Lillet en una llarga baixada. Un cop a arribat a la Pobla, ja només ens quedarà girar cap a la dreta per la B-400 que ens retornarà a Guardiola de Berguedà, punt on havíem iniciat la ruta.

• Població: Guardiola de Berguedà

• Tipus: Mitjà

• Punt d'inici: Plaça de l’Església de Guardiola de Berguedà

• Punt de final: Plaça de l’Església de Guardiola de Berguedà

• Distància (km): 61,5 km.

• Temps aproximat: 3,5 hores

• Senyalització: Sense senyalització

• Recomanacions: Els temps són aproximats i tenen caràcter orientatiu sense tenir en compte les aturades a una velocitat mitjana de 25 km/h. en pla, als quals s'ha incrementat el temps en funció del desnivell