Itineraris circulars en bici de carretera

Volta al Malpàs

Berga-Avià-L’Espunyola-Malpàs-Taravil-Capolat-coll de la Mina-Berga

El Mal Pas és un port de muntanya que uneix els municipis de l’Espunyola i Capolat. La seva situació geogràfica ens podria portar a pensar que no ha de generar cap tipus de dificultat però la realitat és ben diferent. Es tracta d’un port relativament curt –ronda els 5 Km- amb una pendent mitjana total del 8,7 % però que compta amb un tram que té uns desnivells que arriben al 20% entre el segon i el tercer quilòmetre d’ascensió i també en la part final, un cop passat pròpiament el Mal Pas.

Aquest port, s’integra en aquesta circular de poc més de 50 quilòmetres que fa que la ruta – tot i ser curta- sigui especialment dura.

Un primer tram de poques oscil•lacions entre Berga i l’Espunyola ens ajudarà a fer l’escalfament per afrontar el port.
Els canvis de valls i les muntanyes que les envolten, confereixen una gran bellesa paisatgística a tot el conjunt.

La ruta comença a l’aparcament que trobarem a l’entrada de Berga sud, al capdavall del passeig de la Pau, a 661 metres d’alçada. Sortirem en direcció al Passeig i a la primera rotonda –amb l’emblema de la Patum- agafarem la carretera de Sant Fruitós amunt. Al capdamunt del carrer girarem a mà esquerra en direcció a la Valldan. Passat el veïnat, arribarem a la carretera C-26 que seguirem 17 Km. Passarem per Avià i l’Espunyola i seguirem el direcció Cardona. En el punt quilomètric 134 arribarem a l’Hotel Cal Majoral, on deixarem la carretera principal per desviar-nos a mà dreta per una carretera asfaltada que indica Capolat.

Seguirem un parell de quilòmetres planers o amb lleugera pujada per plantar-nos a l’inici del port on trobarem un cartell que ens ho indica.

Començarem l’ascensió que cada vegada va guanyant duresa –especialment entre el quilòmetre 2-3- fins arribar al Mal Pas. En aquest punt tindrem un lleuger descans per agafar forces i emprendre les darreres fortes rampes. El darrer quilòmetre que ens portarà fins al coll puja suaument creuant els plans de Taravil.

Un cop coronat el cim seguirem en direcció Taravil, Capolat i Coforb enfilant les lleus ondulacions amunt i avall. A Capolat fem un important canvi de vessant i comencem a divisar al davant les serres dels Lladres i de Querat. Abans d’arribar a Coforb, però, diverses curtes rampes ens recorden que estem en una zona de muntanya i que encara no ens podem relaxar.

Arribem al coll de Jouet, passat el túnel de la Mina on seguirem la carretera cap a la dreta en direcció Berga. Un baixada constant de 12 Km ens permetrà retornar al punt d’inici i final de la ruta sense necessitat de moure els pedals pràcticament ni una vegada.

• Població: Berga

• Tipus: Mitjà

• Punt d'inici: Aparcament Berga Sud

• Punt de final: Aparcament Berga Sud

• Distància (km): 45 km.

• Temps aproximat: 2,5 hores

• Senyalització: Sense senyalització

• Recomanacions: Els temps són aproximats i tenen caràcter orientatiu sense tenir en compte les aturades a una velocitat mitjana de 25 km/h. en pla, als quals s'ha incrementat el temps en funció del desnivell